TML-Logo

Ammattiopettajan hanke: seminaarin ohjeet


Sanna Suoranta


/ Opetusportfolio / Ammattiopettaja /

Toimintaympäristö

Kehityshankkeeni tässä koulutuksessa koskee "perusseminaarikurssien" ohjeiden parantamista, eli kahta kurssia: Internetworking- ja tietoturvaseminaaria TML-laboratoriossa, TKK:ssa. Kummassakin seminaarissa diplomi-insinöörin tutkinnon loppuvaiheessa olevat Tietoliikenneohjelmistojen pääainetta lukevat perusopiskelijat (jäljenpänä opiskelija) kirjoittavat 5-7 sivuisen artikkelin jatko-opiskelijan (jäljenpänä tutor) määrittelemästä aiheesta, jatko-opiskelijan ohjauksessa. Opiskelijan kirjoittama artikkeli jäljittelee oikeaa tieteellistä julkaisua, ja artikkelit esitellään kurssin lopuksi kaksipäiväisessä konferenssissa ja julkaistaan laboratorion sähköisessä julkaisusarjassa (esimerkiksi kevään 2006 -seminaarijulkaisu). Opiskelija näkee pienen vilauksen siitä, mitä on tutkijan työ, sillä kurssi etenee kuin tieteellisen konferenssin aikataulu: Ensin opiskelija kirjoittaa artikkelinsa tutorin avustamana. Kaikki artikkelit "hyväksytään" konferenssiin, mutta ne myös arvioidaan. Opiskelijat kommentoivat toistensa papereita opponointivaiheessa, eli toimivat osaltaan papereiden arvioijina, kuten tieteellisen maailman vertaisarviointiprosessissa konsanaan. Kommentointi tapahtuu Optima-oppimisympäristössä, kurssin työtilassa, jonne opiskelijat palauttavat työnsä kunkin vaiheen lopussa. Lopuksi opiskelijat pitävät papereistaan esitelmät kaksipäiväisessä konferenssissa, ja tutorit harjoittelevat session puheenjohtajana toimimista. Opiskelijat esittävät toisilleen kysymyksiä esitysten jälkeen (opponentin tehtäviin kuuluu valmistella muutaman kysymystä, joten kaikilta kysytään jotain).

Lähtötilanne

Vuoden 2005 lopussa tietoturvaseminaaria aiemmin pyörittäneet assistentti ja professori lopettivat työnsä TKK:ssa. Syksyn 2005 tietoturvaseminaarin www-sivut olivat aiheuttaneet opiskelijoissa suurta hämmennystä: opiskelijat ja tutorit eivät tahtoneet löytää tarvitsemaansa tietoa kurssin tärkeimmältä tiedotuskanavalta eli webbisivuilta (esimerkiksi aikataulusivu on n. seitsemän arkkia pitkä printattaessa). Varsinaisten ohjesivujen lisäksi seminaareille on kirjoitettu yleisohjeet, jotka nekään eivät ole selkeimmästä päästä (kts ohjeen vanha sisältö-sivu). Yleisohjeissa on paljon aikataulullisia oletuksia seminaarin etenemisestä, eikä niissä paneuduta toivottavissa määrin varsinaiseen ohjeistettavaan asiaan: kirjoitusprosessiin ja sen ohjaamiseen. Seminaarin ohjeistuksessa oltiin menty "pedagogisesti liian pitkälle", eli opiskelijan omalle ajattelulle ei jätetty tilaa, vaan ohjeissa perusteltiin tarkasti kenelle, miksi, mitä koskien, ja missä tilanteessa luettavaksi jne kukin ohje oli kirjoitettu. Varsinainen mitä pitää tehdä tai mihin pitää kussakin vaiheessa keskittyä oli "piilotettu" hyvin syvälle ohjehierarkiassa, ja harva jaksoi lukea ohjeita "kyllin pitkälle" ja löysi varsinaisen ohjeen.

Mitä tuli tehtyä

Loin uudet, yksinkertaisemmat kurssisivut pohjaksi kevään 2006 internetworking-seminaarille. Kurssisivu elää kurssin myötä siten, että kulloinkin ajankohtainen asia on mahdollisimman alussa sivua: alkuvaiheessa seminaarin aihe ja ilmoittautumisohjeet ovat kurssisivun alussa, myöhemmin ensimmäinen varsinainen linkki ilmoitusasioiden jälkeen on kurssin aikataulu ja vaatimukset-sivu, joista löytyy ohjeet "milloin" ja "mitä" pitää palauttaa, ja ilmoittautumisohjeet ja aiheet on siirretty sivun loppuun.

Tietotekniikan opiskelijoiden palautteen perusteella seminaari valittiin toiseksi parhaaksi tietotekniikan kurssiksi pienten kurssien sarjassa (eli alle 50 opiskelijan kurssit) keväällä 2006.

Suurimmaksi puutteeksi keväällä 2006 jäi tutoreiden ohjeistus ja arvosteluohje. Jätin kurssin assistentin tehtävät syksyllä 2006, mutta neuvoin seuraavaa assistenttia kurssin pyörittämisestä, ja webbisivut ohjeineen kopioitiin melkein suoraan uudelle kurssille. Toimin kuitenkin itse tutorina syksyllä 2006 tietoturvakurssilla, ja ohjasin neljää opiskelijaa. Tuolloin laadittiin tutoreille arvosteluohje. Keväällä 2007 kirjoitin uuden tutorin ohjeen, jossa tutorin tehtävät on määritelty tarkemmin, ja arvosteluohje on lisätty myös ohjeisiin.

Päivitin myös yleisohjeen aloitussivua. Tein myös uuden sisällysluettelon vanhoihin ohjeisiin, kommentoiden onko ohje edelleen käypä. Vanhoista ohjeista löytyi edelleen erityisesti hyviä yleisohjeita kirjoittamiseen, kunhan vaan pystyy ne löytämään kunkin sivun loppuvaiheilta. Tein linkkilistasivun alkuperäisen kirjallisuuussivun pohjalta sekä hieman nykyistä pidemmän mutta vanhaa yksinkertaisemman ohjeen tutoreille aihekuvauksia varten, eli poimin ne asiat, joita ei ollut aiemmin jo sisällytettyä varsinaisiin kurssisivuihin (esimerkiksi Quality-sivujen varsinaista sisältö tuli poimittua seminaarin arvosteluohjeisiin jo aiemmin)


Sanna Suoranta
Last modified: Mon Jan 15 14:27:05 FLE Standard Time 2007