2. tapaaminen (12.5.2011 / Sähkö)
Laitosten esittelyt - Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikka ja
Radiotieteen ja -tekniikan laitokset)
Ensin lyhyt kuvaus organisaatiosta ja sen suhteesta opetukseen:
- Ennen vuotta 2008 Teknillinen korkeakoulu jakaantui
12 osastoon, jotka jakaantuivat edelleen
laboratorioihin (joilla saattaa olla sitten
semmoisia ihan oikeita laboratoriotiloja, joissa voi vaikka sotkea
jotain litkuja keskenään ja katsoa mitä tapahtuu
;) Yhdessä laboratoriossa oli tyypillisesti muutaman
professori (1-5) ja muuta tutkimusken ja opetuksen
henkilökuntaa sekä tukihenkilökuntaa (osastojen
tukihenkilökunnan lisäksi TKK:lla oli joku noin 700
osastoille kuulumatonta "tukihenkilökuntaa" tai jotain muuta
erillislaitosta). Kukin osasto vastasi yleensä yhdestä
(tai kahdesta) koulutusohjelmasta (tai aina
välillä niiden nimi on tutkinto-ohjelma)
osastorajojen yli olleita yhteisiä koulutusohjelmia oli vain
suurinpiirtein yksi. Käytänössä opetuksen hoiti
siis ko osastoon kuulunut laboratorio. Koulutusohjelman
kurssitarjonta tuli siis useammasta laboratoriosta.
- TKK:n vuoden 2008 organisaatiouudistuksessa osastot ja
laboratoriot pantiin täysin uusiksi: perustettiin
neljä tiedekuntaa, jotka koostuvat
laitoksista. Laitokset muodostettiin tyypillisesti
vähintään kahdesta vanhasta laboratoriosta,
yleensä professoreita on noin 10. Osa vanhoista laboratoriosta
jakaantui kahteen tai useampaan eri laitokseen. Kukin tiedekunta
vastasi useammasta
koulutusohjelmasta. Käytännössä opetuksen hoitaa
joku laitos, joka ei välttämättä ole edes saman
tiedekunnan hallintorakenteen alainen.
- Aaltoon siirryttäessä 2010 jatkettiin edelleen samoin
tiedekunnin, ja TKK:n hallintorakenne pysyi
ylimääräisenä väliportaana
- 2011 alusta TKK jaettiin neljään tekniikan
korkeakouluun, jotka on käytännössä
aivan samat kuin nuo 2008 luodut tiedekunnat:
Insinööritieteet, Kemian tekniikka,
Sähkötekniikka ja Perustieteet (Ei mietitty
mitään, että oliko tuo jako kolme vuotta sitten
mitenkään järkevä, vai olisko pitänyt
tehdä jotain muutoksia.) Opetuksen järjestäminenkin
pysyi samana, eli koulutusohjelmista vastaa korkeakoulu, mutta
itse opetus tuotetaan laitoksilla. Oikeastaan ero on ollut se,
että ennen TKK:n opintotoimistossa ja muussa hallinnossa
olleet tehtävät ja työläiset on nyt jaettu
korkeakouluihin (pieni osa varmaan meni Aallon yhteisten
puolelle).
TLT-laitoksella työntekijöitä
on noin 140. Professoreita on noin 10 (kolmannes käynyt YOOPin
eli perusopinnot pedagogiikasta), yksi opettaja ja kuusi
sihteeriä. postdoc-tutkijoita on noin kuusi. (Laitos
muodostettiin kahdesta vanhasta laboratoriosta.) Opetus hoidetaan
pääosin professoreiden voimin, oman toimen
ohessa. Varsinaista opetuksen kehittämistä ei pystytä
tekemään. Päätoimisia opettajia ei ole, ja vain
kolmannes professoreista on käynyt YOOPin. Opettajat ovat siis
amatöörejä (voivat toki olla hyviä
opettajina).
RAD-laitoksella on seitsemän professoria,
kolme opettajaa (yksi lehtori), ja noin 10 postdoc-tutkijaa. (Laitos
muodostettiin neljästä vanhasta laboratoriosta.) Lehtorit
hoitavat sihteerinomaisia tehtäviä (esim
tenttijärjestelyitä), eivätkä ehdi
käyttämään aikaa opetuksen
kehittämiseen. Aikaa ei riitä mihinkään. Vastuu
kannetaan kollektiivisesti, ja aina kyllä löytyy joku
tekemään pakolliset tehtävät. Yhtään
ei ole löysää missään, ja jonkun
sairastuttua työt kaatuvat aina jo ennestään
ylitöitä tekevien muiden niskaan
Casen pohdintaa
Käytännön työskentelytapa:
- jaetaan muut ryhmät kolmeen ryhmään (eli kolmen
hengen ryhmiä)
- Kristi pyytää hankkimaan yhden lisätilan, että
keskustelu on helpompi käydä
- annetaan kullekin ryhmälle yksi pääasiallinen
ongelma "opetuksen johtamisen toimintaympäristöstä"
ihmeteltäväksi
- mukaan "yleiskysymykset": "millaista tukea tarvittaisiin Aallon
johdolta" ja "kerro hyviä esimerkkejä, ja jos niitä
ei ole, kerro millainen olisi ideaalitila"
- jaetaan jokaiselle osallistujalle lopuksi kaikkien muiden ryhmien
ongelmat, sekä vähän muuta taustamateriaalia
Alustava aikataulusuunnitelma casejen käsittelyyn
- 5 min johdanto tehtävään
- 15 min ryhmätyöskentely
- 5 min myöhästymisvaraa
- 3*5 min ryhmät esittävät tuloksensa + 5 min
keskustelua (yht 30 min)
- 10 min yhteenveto
Pohdittiin, mitä annetaan ryhmätöille
tehtäviksi. Käytiin jotain keskustelua jo kahdesta
potentiaalisesta ryhmätyöasiasta, joista alla vielä
tarkemmin vähän muistiinpanoja. Valittavat
tehtävät tulevat pohjautumaan haastatteluissa
ilmitulleisiin yleisiin yhteisiin ongelmiin.
- johtaminen eli opetuksen suunnittelu ja koordinointi
- passiivisten mukaansaaminen
Opetuksen suunnittelu ja koordinointi
- opetuksen sisällön suunnittelu ja koordinointi ei
pitäisi olla jotain proffan oman toimen ohella
tehtävää juttu
- pedagogista tukea tarvitaan sisällön opetuksen
kehitytkseen (ei pelkästään pedagogisia
teorioita)
- opettajan pätevöityminen mukaan tenure tracking KPI:ksi
(mutta kun kansainvälisesti ei sitten tule olemaan
kilpailukykyinen, koska kv-työmarkkinoilla merkitsee ainoastaan
tieteellinen pätevöityminen?)
- miten opetuksen resurssointi on tehty. TEE-panelistien viesti:
pitää tietää mitä opetus maksaa. Ei ole
systemaattisuutta ja suunnittelua ohjaamaan resurssointia
- Sähköllä opetuksen laatutoiminta (OPLAA) tarkistaa
opetusnäytteet ja tekee opetustaitohaastattelut hakijoille
Passiivisten mukaansaaminen
- Aktiivisilla voi tulla olo, että passiiviset eivät kanna
omaa osutta kuormastaan, eivätkä tee hyvin asioita (vaikka
toisin olisikin)
- OPLAA-päiviin osallistuu aina samat aktiiviset 40/600
(mukaanlukien jarrupuhujat)
- Vuorovaikutus ja tunteet (tarvehierarkia, turvallisuuden tunne ja
arvostuksen tunne) - (Sanna: voi ahdistaa liikaa
insinööriä, jos ryhdytään liikaa
harratamaan keittiöpsykologiaa ja pohtimaan liian
syvällisesti asioita. voi myös estää
mukaantulemista)
TODO:
Tee yhteenvetoja omista haastatteluistasi esiin tulleista
ongelmista ensi kertaa varten! Valitaan silloin ongelmat
käsiteltäviksi (3 kpl)! Jos vaan suinkin ehtii,
nämä voisi pukea jo tehtävänantojen muotoon. Eli
kirjoittaa max 1/3 A4 kuvauksen ongelmasta, jota ryhmän
pitäisi pohtia lähipäivänä.