Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

Aihepiiri: grafiikka

Etusivulle

Aihepiiri: grafiikka

Numeerisen datan visualisointikirjasto


Tee ohjelmakirjasto, jolla voi visualisoida numeerista dataa graafisesti.

Grafiikkakirjaston avulla tulee voida esittää ainakin seuraavanlaisia kuvaajia:

  • perusviivadiagrammi: 1-n viivaa, joiden pisteet määräytyvät datan (x,y) koordinaattien perusteella. Saman käyrän erillisiä pisteitä yhdistää suorat viivat.

Ohjelman tulee pystyä mallintamaan valmiiksi annettua numeerista dataa (kaksiuloitteisessa tapauksessa annetaan liuta x- ja y-koordinaatteja). Ohjelma lukee datan käyttäjän nimeämästä tiedostosta.

Kuvaajassa tulee näkyä kuvaajan nimi sekä jokin selite eri käytetyille väreille. Käyttäjän tulee itse voida nimetä myös asteikot (sekä mahdolliset akselit).

Koordinaattiakselien numeroinnin tulee olla oikealta väliltä ja numerot eivät saisi piirrettäessä peittää toisiaan.

Käyttäjällä on oltava mahdollisuus lisätä kuvaajan taakse ns. gridi. Gridi on heikosti erottuvalla katkoviivalla piirretty ruudukko (ruudun koon voi asettaa), jonka avulla kuvaajasta on helpompi lukea datan arvoja. Esim. pylvään korkeutta vastaava arvo on helpompi lukea kuvaajasta gridin avulla.

Määrittele ohjelmasi hyväksymän syötteen formaatti, eli millä tavalla data tulee muotoilla ohjelmaasi varten. Pyri helppouteen, selkeyteen ja yksinkertaisuuteen - kuitenkin niin, että formaatti tarjoaa ohjelmaasi varten riittävän monipuolisia vaihtoehtoja.

Laadi lisäksi esimerkkisovellus, jossa hyödynnät grafiikkakirjastoasi johonkin tarkoitukseen.

Vaatimukset

Keskivaikea

Vaativa

Etusivulle