Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

Aihepiiri: fysiikka yms.

Etusivulle

Aihepiiri: fysiikka yms.

Linssi- ja peilisimulaattori


Tee grafiikkaa käyttävä ohjelma, jolla voidaan seurata kapean valonsäteen kulkua erilaisten linssien ja peilien (koverat ja kuperat) läpi.

Linssien sijainnit asetetaan joko asetustiedostossa tai käsin, jonka jälkeen annetaan valonsäteen lähtöpaikka ja suunta. Ohjelma piirtää säteen kulkureitin 'realistisesti' ruudulle.

Taittumiseen ja heijastumiseen riittää melko yksinkertaiset säännöt, eikä hajoamista spektriksi yms. tarvitse huomioida.

Linssit ja peilit kannattaa kuvata luokkana.

Huomaa, että säde voi osua samoihin rakenteisiin useasti.

Yritä tehdä esineisiin osumisen tarkastelu tehokkaaksi.

Vaatimukset


Helppo

Keskivaikea

Etusivulle