Aihepiiri: pelit
Formula
Toteuta formula-peli, jossa pelaajat yrittävät kiertää annetun kilparadan mahdollisimman nopeasti läpi.
Pelin säännöt ovat seuraavat:
- Pelialueena toimii [n x m] kokoinen ruudukko, jolle on piirretty ajettava rata.
Liikkumissäännöt
- Autoilla on viisi vaihdetta. Auton liikkumisnopeus ja kääntösäde
riippuvat vaihteesta.
- Jokaisella kierroksella vaihdetta voi muuttaa halutessaan pykälän ylös tai alaspäin.
- Myös auton suuntaa voi joka siirrolla muuttaa yhden pykälän verran, tai tietenkin jatkaa suoraan.
- Vaihdetta vaihtaessa "sama suunta" on mahdollisista suunnista se joka on kulmaltaan lähimpänä edellisen siirron kulmaa. (vinkki: laske molempien siirtojen arkussinit) Pelistä on olemassa erilaisia variaatioita ja tässä projektissa tulee toteuttaa tällainen. Sekä vaihdetta, että suuntaa muutettaessa lasketaan ensin uuden vaihteen "sama suunta" ja tarjotaan kääntymisvaihtoehdot suhteessa tähän.
Alla oleva kuva esittää kullekin vaihteelle tarjolla olevat siirtovaihtoehdot.
(1) (2) (3) (4) (5)
***********
********* * *
******* * * * *
***** * * * * * *
*** * * * * * * * *
*A* * A * * A * * A * * A *
*** * * * * * * * *
***** * * * * * *
******* * * * *
********* * *
***********
esimerkiksi kakkosvaihteella kulkeva auto kääntyisi 90 astetta viidellä siirrolla näin:
0.1.
.2
.
3
..
4
.
5
Ykkösvaihteella kulkeva auto kääntyy tietenkin paljon tiukempaan:
01
2
3
Kiihdyttämällä autoa samalla kun se kääntyy, saadaan taas erilainen rata.
01.
.2
..
3
..
..
4
.
.
.
5
Vaihteita fiksusti vaihtelemalla voi rataan vaikuttaa paljon. Tämä onkin pelin suola.
Pelin säännöt
- Pelaajat siirtävät autojaan vuorotellen edellä kuvattujen
liikkumissääntöjen mukaan.
- Jokaisella vuorolla pelaaja saa muuttaa vaihdetta yhden pykälän ylös, alas, tai olla muuttamatta sitä.
- Tämän lisäksi autoa saa kääntää pykälän vasemmalle, oikealle tai jatkaa samaan suuntaan.
- vaihdetta vaihtaessa "sama suunta" on mahdollisista suunnista se joka on kulmaltaan lähimpänä edellisen siirron kulmaa. (vinkki: laske molempien siirtojen arkussinit)
- Molemmat autot aloittavat kisan vaihteella 1 nokat radan kiertosuuntaan.
- Radan ulkopuolelle joutuminen tulkitaan ulosajoksi. (isolla vaihteellakaan ei saa kahden pisteen välillä käydä ulkona)
- kaksi autoa ei saa olla samassa pisteessä yhtä aikaa. (mahdollistaa kiilaamisen)
- pelaajien lähtöpisteet arvotaan maaliviivalta. (Jos haluaa, niin voi tietenkin järjestää "aika-ajot")
- Voittaja on maaliviivan ensiksi ylittänyt. Keksi yhtäaikaisten ylitysten ratkaisuun oma sääntö.
esimerkkipeli
(ilman suunnan valintavalikoita jne.):
__________________
/ A \
| B \_
| ___|___ \
| | \ \
\ \ \ \
\ | \ \
| \________> |
| |
\ /
\___________________/
Molemmat jatkavat ykkösellä eteenpäin.
__________________
/ Aa \
| Bb \_
| ___|___ \
| | \ \
\ \ \ \
\ | \ \
| \________> |
| |
\ /
\___________________/
- Molemmat sekä kiihdyttivät kakkoselle, että kääntyivät hieman.
- B joutui kiilatuksi sisäkurviin.
__________________
/ aa \
| A bb \_
| B__|___ \
| | \ \
\ \ \ \
\ | \ \
| \________> |
| |
\ /
\___________________/
- A jatkaa samalla vaihteella,
- B joutuu hidastamaan välttääkseen ulosajon ja kääntymään.
__________________
/ aa \
| a bb \_
| Bb__|___ \
| A| \ \
\ \ \ \
\ | \ \
| \________> |
| |
\ /
\___________________/
jne....
(Radan esitystapa on tietenkin vapaa)
###############################
### aa ##########
## a bb #########
## Bb | ########
## A######### #######
### ######### ######
#### ######### ####
##### ########## ##
##### ##
###### ###
######## ####
###############################
Helppo
- merkkipohjainen käyttöliittymä (mahdollisia siirtoja on aina vain 9 kerrallaan joten ne voi vaikka esittää suoraan radan päälle tulostaen)
- Ratojen lataaminen tiedostosta. Radoilla tulee olla nopeimpien kierrosten lista tallessa.
- Kuljettajien tietojen tallentaminen ja lataaminen. (nimi, kierrosajat radoilta jne..)
Keskivaikea
- kuten helpossa, mutta graafinen esitys.
Vaikea
- kaikki edellä mainittu
- tietokonepelaajat:
- Tietokonepelaajan tulisi pyrkiä valitsemaan siirto joka johtaa tulevaisuudessa pisimmälle muttei johda ulosajoon. (simuloi tulevaisuutta)
- Tietokonepelaajan tulisi pystyä kiertämään rata edes kerran. Voit käyttää "apupisteitä".
- omaa extraa: rataeditori? pitstop, öljyä, hiekkaa jne... Käytä mielikuvitustasi.