Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

Aihepiiri: pelit

Etusivulle

Aihepiiri: pelit

Formula


Toteuta formula-peli, jossa pelaajat yrittävät kiertää annetun kilparadan mahdollisimman nopeasti läpi.

Pelin säännöt ovat seuraavat:

  • Pelialueena toimii [n x m] kokoinen ruudukko, jolle on piirretty ajettava rata.

Liikkumissäännöt

Alla oleva kuva esittää kullekin vaihteelle tarjolla olevat siirtovaihtoehdot.

(1)    (2)      (3)       (4)         (5)


                                  ***********
                       *********  *         *
              *******  *       *  *         *
      *****   *     *  *       *  *         *
***   *   *   *     *  *       *  *         *
*A*   * A *   *  A  *  *   A   *  *    A    *
***   *   *   *     *  *       *  *         *
      *****   *     *  *       *  *         *
              *******  *       *  *         *
                       *********  *         *
                                  ***********

esimerkiksi kakkosvaihteella kulkeva auto kääntyisi 90 astetta viidellä siirrolla näin:

0.1.
   .2
     .
      3
      ..
       4
       .
       5

Ykkösvaihteella kulkeva auto kääntyy tietenkin paljon tiukempaan:

01
  2
  3

Kiihdyttämällä autoa samalla kun se kääntyy, saadaan taas erilainen rata.

01.
  .2
    ..
      3
       ..
        ..
          4
           .
            .
             .
              5

Vaihteita fiksusti vaihtelemalla voi rataan vaikuttaa paljon. Tämä onkin pelin suola.


Pelin säännöt


esimerkkipeli

(ilman suunnan valintavalikoita jne.):

  __________________
 /          A       \
|           B        \_
|        ___|___       \
|       |       \       \
 \       \       \       \
  \       |       \       \
   |      \________>       |
   |                       |
    \                     /
     \___________________/

Molemmat jatkavat ykkösellä eteenpäin.

  __________________
 /         Aa       \
|          Bb        \_
|        ___|___       \
|       |       \       \
 \       \       \       \
  \       |       \       \
   |      \________>       |
   |                       |
    \                     /
     \___________________/
Molemmat sekä kiihdyttivät kakkoselle, että kääntyivät hieman.
B joutui kiilatuksi sisäkurviin.
  __________________
 /         aa       \
|        A bb        \_
|        B__|___       \
|       |       \       \
 \       \       \       \
  \       |       \       \
   |      \________>       |
   |                       |
    \                     /
     \___________________/
A jatkaa samalla vaihteella,
B joutuu hidastamaan välttääkseen ulosajon ja kääntymään.
  __________________
 /         aa       \
|        a bb        \_
|       Bb__|___       \
|      A|       \       \
 \       \       \       \
  \       |       \       \
   |      \________>       |
   |                       |
    \                     /
     \___________________/

jne....

(Radan esitystapa on tietenkin vapaa)

###############################
###         aa       ##########
##        a bb        #########
##       Bb  |         ########
##      A#########      #######
###       #########      ######
####       #########       ####
#####      ##########        ##
#####                        ##
######                      ###
########                   ####
###############################


Helppo

Keskivaikea

Vaikea

Etusivulle