Aihepiiri: pelit
Kasino
Toteuta kasino-korttipeli joko tekstipohjaisena tai graafisena versiona. Toteutettava versio on ns. "pakka-kasino". Kasino intoilijat huomio:Muitakin kasino-versioita ja sääntömuunnelmia on olemassa. Näiden toteuttaminen tässä pyydetyn lisäksi on tietenkin sallittua. tässä projektissa toteutetaan kuitenkin ensin allaesitetty versio.
Pelin säännöt ovat seuraavat:
- Pelissä kerätään pisteitä, jotka lasketaan aina jokaisen pelikierroksen lopussa.
- Peli jatkuu kunnes joku pelaajista saavuttaa 16 pistettä.
Pelikierros :
- Jokaisen pelikierroksen alussa pakka sekoitetaan ja jakaja jakaa jokaiselle pelaajalle 4 korttia (eivät näy muille ) sekä 4 korttia pöytään (näkyvät kaikille). Loput kortit jätetään pöydälle pinoon ylösalaisin.
- Jakajasta seuraava aloittaa pelaamisen. Seuraavalla pelikierroksella hän on jakaja.
Mitä kukin pelaaja tekee vuorollaan:
- Pelaaja voi kerrallaan käyttää jonkin kädessään olevista korteista : joko ottaa sillä pöydästä kortteja tai laittaa kortin pöytään. Jos pelaaja ei voi ottaa mitään pöydästä täytyy hänen laittaa jokin korteistaan pöytään.
- Jos pelaaja ottaa pöydästä kortteja hän kerää ne itselleen pinoon. Pinon sisällöstä lasketaan korttien loputtua pisteet.
- Pöydässä olevien korttien määrä voi vaihdella vapaasti. Jos joku vaikkapa ottaa kaikki kortit, täytyy seuraavan laittaa jokin korteistaan tyhjään pöytään.
- Aina käytettyään kortin, pelaaja ottaa käteensä pakasta uuden, niin että kädessä on aina 4 korttia. (Kun pöydällä oleva pakka loppuu, ei oteta enää lisää vaan pelataan niin kauan kuin kenelläkään on kortteja kädessä. Tällöin siis tietenkin alle 4 korttia on mahdollinen tilanne.)
- Kortilla voi ottaa pöydästä yhden tai useampia samanarvoisia kortteja ja kortteja, joiden summa on yhtä suuri, kuin kortin jolla otetaan. Seuraava esimerkki selventää asiaa:
Esimerkki
Pöydässä on kuusi korttia:
Ruutu-6 | Risti-5 |
Herttajätkä-11 | Pataässä (1) |
Risti-10 | Risti-3 |
Pelaajalla on kädessään seuraavat kortit:
Herttakuningatar (12) | Risti-4 | Ruutu-2 | Patajätkä (11) |
Pelaaja voi ottaa pöydästä Herttakuningattarella (arvo 12) seuraavat kortit :
Herttajätkä (11) + Pataässä (1) = 12
tai
Ruutu-6 + Risti-5 + Pataässä (1) = 12
(molempia ei voi ottaa, koska niissä on sama kortti (Pataässä) )
kortilla Risti-4 voi ottaa Pataässän ja ristikolmosen
kortilla Ruutu-2 ei saa pöydästä mitään
Patajätkällä (11) saa pöydästä kortit
Ruutu-6 + Risti-5 = 11
ja
Herttajätkä (11) = 11
ja
Risti-10 + Pataässä = 11
Tilanteessa pelaajan siis kannattaa valita patajätkä, jolloin hän saa itselleen pelaamansa kortin (patajätkä) ja pöydästä ottamansa viisi korttia. Pöytään jää tällöin vain ristikolmonen jäljelle.
Mökki
Jos joku saa kerralla pöydästä kaikki kortit kerralla, hän saa ns. mökin, joka merkitään muistiin.
Erikoiskortit
- Pelissä on muutama kortti, joiden arvo kädessä on arvokkaampi kuin
pöydässä,
- Ässät : kädessä 14, pöydässä 1
- Ruutu-10 : kädessä 16, pöydässä 10
- Pata-2 : kädessä 15, pöydässä 2
- esim : Ruutukympillä voi siis ottaa pöydästä vaikkapa kaksi kahdeksikkoa.
- Muiden korttien arvot ovat samat sekä pöydässä että kädessä.
Pistelasku
Kun kaikilta loppuvat kädestä kortit saa viimeksi pöydästä kortteja ottanut loput pöydässä olevat kortit. Tämän jälkeen lasketaan pisteet ja lisätään ne entisiin pisteisiin.
Seuraavista asioista saa pisteitä :
- Jokaisesta mökistä saa yhden pisteen
- Jokaisesta ässästä saa yhden pisteen
- Eniten kortteja saanut saa yhden pisteen
- Eniten patoja saanut saa 2 pistettä
- Ruutu-10 kortin omistaja saa 2 pistettä
- Pata-2 kortin omistaja saa pisteen
Keskivaikea
- Merkkipohjainen käyttöliittymä
- 2-N pelaajaa
- Täydellisesti toimiva pöydästä otettujen korttien tarkistusalgoritmi. Kuvaa algoritmisi tarkkaan jo suunnitelmassa! Korttien tarkistusalgoritmin TÄYTYY pystyä päättelemään pöydästä otettujen korttien laillisuus ilman että käyttäjä kertoo kuinka kortit tulisi ymmärtää.
- Pelitilanteen tallennus ja lataus. Oma formaatti.
Vaativa
- Keskivaikean vaatimukset
- mahdollisuus pelata peliä 0-N kpl. yksinkertaista tietokonevastustajaa vastaan. Tietokonevastustajan tulee yrittää taktikoida jotenkin, eikä vain ottaa kaikkea mitä pöydästä saa. Pöytään ei kannata jättää liian helppoja mökkejä jne. Omien pistekorttien myöhempää käyttöä voi yrittää edistää laittamalla sopivia kortteja jne. Testaa erilaisia konepelaajia vastakkain!
- Graafinen käyttöliittymä