Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

Aihepiiri: pelit

Etusivulle

Aihepiiri: pelit

Kasino


Toteuta kasino-korttipeli joko tekstipohjaisena tai graafisena versiona. Toteutettava versio on ns. "pakka-kasino". Kasino intoilijat huomio:Muitakin kasino-versioita ja sääntömuunnelmia on olemassa. Näiden toteuttaminen tässä pyydetyn lisäksi on tietenkin sallittua. tässä projektissa toteutetaan kuitenkin ensin allaesitetty versio.


Pelin säännöt ovat seuraavat:


Pelikierros :


Mitä kukin pelaaja tekee vuorollaan:

Esimerkki

Pöydässä on kuusi korttia:

Ruutu-6 Risti-5
Herttajätkä-11 Pataässä (1)
Risti-10 Risti-3

Pelaajalla on kädessään seuraavat kortit:

Herttakuningatar (12) Risti-4 Ruutu-2 Patajätkä (11)

  1. Pelaaja voi ottaa pöydästä Herttakuningattarella (arvo 12) seuraavat kortit :

    Herttajätkä (11) + Pataässä (1) = 12

    tai

    Ruutu-6 + Risti-5 + Pataässä (1) = 12

    (molempia ei voi ottaa, koska niissä on sama kortti (Pataässä) )

  2. kortilla Risti-4 voi ottaa Pataässän ja ristikolmosen

  3. kortilla Ruutu-2 ei saa pöydästä mitään

  4. Patajätkällä (11) saa pöydästä kortit

    Ruutu-6 + Risti-5 = 11

    ja

    Herttajätkä (11) = 11

    ja

    Risti-10 + Pataässä = 11

Tilanteessa pelaajan siis kannattaa valita patajätkä, jolloin hän saa itselleen pelaamansa kortin (patajätkä) ja pöydästä ottamansa viisi korttia. Pöytään jää tällöin vain ristikolmonen jäljelle.

Mökki

Jos joku saa kerralla pöydästä kaikki kortit kerralla, hän saa ns. mökin, joka merkitään muistiin.

Erikoiskortit

Pistelasku

Kun kaikilta loppuvat kädestä kortit saa viimeksi pöydästä kortteja ottanut loput pöydässä olevat kortit. Tämän jälkeen lasketaan pisteet ja lisätään ne entisiin pisteisiin.

Seuraavista asioista saa pisteitä :

Keskivaikea

Vaativa

Etusivulle