Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

Aihepiiri: pelit

Etusivulle

Aihepiiri: pelit

Labyrintti

Tee ohjelma, joka luo ja piirtää ruudulle labyrintin, sekä asettaa hiirulaisen (tms.) labyrintin keskelle vapaaseen ruutuun. Ohjelman generoiman labyrintin pitää olla sellainen, että sillä on ratkaisu (ulospääsy tai maaliruutu, johon on mahdollista päästä lähtöruudusta).

Käyttäjän tehtävä on ohjata hiiri pois labyrintistä. Käyttäjällä pitää olla mahdollisuus luovuttaa, jolloin ohjelman on pystyttävä kuljettamaan "demomaisesti" itsekin hiiri pois labyrintistä ja/tai näyttämään oikea reitti. Mm. Think Labyrinth-sivustolla [1] on annettu joukko mahdollisia algoritmeja.

Labyrintti ei saa olla vain tasomainen, vaan sen tulee tukea myös toisiaan ylittäviä/alittavia reittejä. Vilkaise lähteestä [1] selitys siitä millaisia ovat 3d ja weave-tyyppiset sokkelot.

Labyrintti täytyy voida tallentaa ohjelmasta tiedostoon jossakin itse keksityssä formaatissa. (**e* Pickle:n avulla)* Kaksi esimerkkiä suht erilaisista formaateista on esitetty harjoituskierroksella 4.

Vaatimukset

Helppo

Keskivaikea

Vaativa

Lähteet

Etusivulle