Pidän tänä syksynä Jyväskylän yliopistossa Ohjelmointi 1-kurssin.
Se on 1. vuoden opiskelijoille suunnattu ohjelmoinnin
peruskurssi, jossa on tarkoitus oppia rakenteisen ohjelmoinnin
perusteet. Javan tapauksessa lisäksi olioiden käyttö
(ei omatoiminen tekeminen vielä, se on Ohj2-kurssin asioita).
Havainnollistamiseen ja motivointiin liittyen aloin
kasaamaan tuonne työkaluja joita tulen kurssin aikana
käyttämään:
https://trac.cc.jyu.fi/projects/ohj1/wiki/WikiStart
Muistakaa että tuon on wiki ja vielä vasta muutaman tunnin
työn tulos :-)
Kehityksen alla on erityisesti graafinen Java-kirjasto, jolla
olisi erityisen helppo piirtää perusgrafiikkaa, mutta missä voi sitten
tarvittaessa myös pyörittää kappaleita 3D:ssä.
https://trac.cc.jyu.fi/projects/ohj1/wiki/graphics
Tuohon liittyen otan mielelläni vastaan ideoita käyttörajapinnasta,
nimeämisestä ja miten yhdistetään oliopohjaisuus yksinkertaisuuteen.
Tuo nyt esillä oleva versio on opiskelija Markus Kiviojan näkemys
minun Delphi ja C/C++ -esimerkkien pohjalta.
Esimerkiksi miten polygonille pitäisi pisteet viedä niin, että
toiminto olisi mahdollisimman yksinkertaista. Esimerkissä
pisteet on viety kahdessa (x ja y) eri taulukossa (jotka
tulevat oikeasti olemaan double). Tämä on kuitenkin aika
Fortran-mainen lähestymistapa. Alustusten suhteen kuitenkin
yksinkertainen. Parempia ideoita?
Kirjasto tulee tietysti vapaaseen käyttöön, joten sitä voivat
nyt muutkin ideoida.
Ajattelin tehtävien:
- tulosta "Hello world!" 10 kertaa
sijaan käyttää jotakin tyyliin:
- piirrä portaat joissa on 10 askelta
Jos joku haluaa tuonne wikiin ja erityisesti sen svn:ään
muokkausoikeudet, niin voin yrittää niitäkin järjestää.
Hyvää alkavaa syksyä.
Vesa
Received on 2008-08-17 klo 10.41 EEST
Tämän arkiston loi hypermail 2.2.0 : 2008-08-17 klo 10.41 EEST