ReflekTori 2007
Tekniikan opetuksen symposium
3. - 4.12.2007, TKK, Dipoli
http://www.dipoli.tkk.fi/ok/p/reflektori2007/
ReflekTori 2007 on toista kertaa järjestettävä
teknisten ja teknillistieteellisten alojen
opetukseen keskittyvä symposium. Se on suunnattu
kyseisten alojen opetushenkilökunnalle, opetuksen
kehittäjille ja tutkijoille.
Tekniikan alan opetus on haasteellista: siinä
yhdistyy teknistieteellinen sisältö opetuksen ja
opiskelun käytäntöihin sekä opetuksen ja
oppimisen teoretisointiin ja tutkimukseen.
Tarkastelukulma muuttuu yhä oppijakeskeisemmäksi
ja vaatimukset opetuksen tehokkuudelle ja
laadulle kasvavat jatkuvasti. Olemme saaneet
huomata myös, kuinka nopea tieto- ja
viestintäteknologinen kehitys haastaa meidät
tekniikan alan opetuksen parissa työskentelevät
tarkastelemaan nykyisiä toimintamalleja ja
kehittämään uutta. Miten vastaamme näihin
haasteisiin? Tarvitsemme aitoa yhdessä tekemistä,
ajatusten ja kokeilujen sekä tutkimusten ja
johtopäätösten jakamista.
Järjestyksessään toinen ReflekTori kutsuu koolle
tekniikan alan opetuksen käytännön toteuttajia,
alan opiskelijoita, opetuksen tuki- ja
kehittäjätahoja sekä tutkimusta kyseisen kentän
parissa tekeviä. Tule mukaan rakentamaan
ReflekTori 2007 symposiumia lähettämällä omia
näkemyksiäsi alan opetuksen ajankohtaisista
aiheista, kuvauksia käytännön opetuskokeiluista
ja toteutuksista tai tieteellisesti tutkittua ja
testattua tietoa tekniikan alan opetukseen
liittyen.
ReflekTori 2007 tekniikan alan opetuksen
symposium järjestetään Espoon Otaniemessä
Teknillisessä korkeakoulussa 3. - 4. joulukuuta
2007, yhteistyössä IEEE Nordic Education Society
Chapterin kanssa.
Pääteemat
Seuraavat aihealueet ovat lähtökohtana ReflekTori
2007:n Call for Papers -kutsussa, mutta symposium
ei rajoitu ainoastaan niihin. Tekniikan alan
opetukseen ja oppimisen liittyvät kysymykset ovat
oleellisia, ja uusia aihealueita voi ehdottaa.
* Pedagogiikka ja tekniikan alan opetus
(esim. opetussuunnitelmatyö, opetusmenetelmät,
opetustilanteen toteutukset luokkahuoneessa tai
laboratoriossa, oppimisen arviointi)
* Miten opiskelijat oppivat?
* Tieto- ja viestintätekniikkatuettu opetus
tekniikan alalla (esim. erityisohjelmistot ja
-ympäristöt (software ja hardware),
visualisoinnin ja opetussisältöjen
konkretisoinnin työkalut, interaktiiviset
oppimisympäristöt, etäopiskelun käytännön
ratkaisut)
* Ammatilliset käytännöt ja niiden suhde tekniikan koulutukseen
* Insinöörietiikka ja tekniikan alan opetus
* Tekniikan alan opetus ja yhteiskunta
* "Tekniikan opinnoilla tähdeksi" -
tekniikan alan opetuksen ja opiskelun tarkastelua
esimerkiksi rekrytoinnin, alan osaajien määrän
ylläpidon ja tasaisen sukupuolijakauman
näkökulmista
* Teknillinen tiede tieteenalana
Esitysehdotusten kategoriat
1) Tutkittua tietoa opetuksesta (Research paper)
Korkeatasoinen ja täysimittainen julkaisematon
artikkeli, joka olennaisilta osiltaan liittyy
symposiumin teemaan eli tekniikan alan
opetukseen. Esityksen tulee rakentua uusille
tuloksille ja kyseisen tutkimuksen tulee perustua
käytettyjen tutkimusmenetelmien ja aineistosta
tehtyjen tulkintojen osalta vankalle
teoreettiselle pohjalle. Tutkimusesityksen pituus
symposiumissa: 25 minuuttia esitys + 5 minuuttia
keskusteluaikaa yleisön kanssa.
Tutkimusesitykset arvioi (referee - käytäntö)
tätä varten erikseen muodostettu pohjoismainen
ohjelmatoimikunta. Tutkimusesitykset arvioidaan
ensisijaisesti niiden merkittävyyden ja
tutkimuksen laadukkuuden kriteerein.
Tutkimusesityksen pituus on enintään 8 sivua.
Tutkimusesitys kirjoitetaan englanninkielellä ja
symposiumin ohjelmaan hyväksytyt esitykset
pidetään englanniksi.
2) Opetuksen käytännöt (Practice paper)
Kokemuksiin, opetuskokeiluihin ja hyviin
käytäntöihin pohjautuva esitys. Esityksen tulee
mielellään sisältää uusia, mielenkiintoisia
ajatuksia, havaintoja ja pohdintoja esityksen
sisällön (esim. tietyn toteutuksen) eduista ja
haitoista, onnistumisista ja sudenkuopista
käytännön tasolla. Opetuksen käytännöt -esityksen
pituus symposiumissa: 15 minuuttia esitys + 15
minuuttia keskusteluaikaa yleisön kanssa.
Esityspaperin (laaja abstrakti) pituus on
enintään kaksi sivua sisältäen kootusti esityksen
keskeiset pääkohdat. Abstraktin lisäksi pyydetään
myös lyhyt suunnitelma siitä, millä tavoin yleisö
aktivoidaan osallistumaan keskusteluun. Opetuksen
käytännöt -esitys voidaan kirjoittaa suomen tai
englanninkielellä. Kirjoituskielen valinnan
oletetaan ilmaisevan, että myös itse esitys
symposiumin ohjelmassa pidetään kyseisellä
kielellä.
Opetuksen käytännöt -esityspaperit arvioi ja valitsee symposiumin ohjausryhmä.
3) Työpaja (Workshop paper)
Työpajan esityspaperissa kuvataan ne uudet ideat,
teemat, havainnot tai kysymykset, joiden pohjalta
kirjoittajat (työpajan vetäjät) haluavat
työpajassa keskustella ja joita siellä on
tarkoitus kehitellä yhdessä eteenpäin.
Esimerkkejä mahdolliseksi työpajan aiheeksi ovat
muun muassa oppimisen uudet arviointitavat,
tieteenalat ylittävä yhteistyö tai tekniikan alan
koulutuksen linjaukset. Työpaja voidaan
suunnitella joko 1,5:n tai 3:n tunnin mittaiseksi.
Esityspaperin (laaja abstrakti) pituus on
enintään kaksi sivua ja siinä tulee kuvata
käsiteltävän aiheen merkitys sekä alustava
suunnitelma työpajan toteutusvaiheista
käytännössä. Suunnitelmasta tulee käydä ilmi
työpajan tavoitteet, kenelle työpaja on suunnattu
ja mahdollinen rajoitettu osallistujamäärä sekä
työpajan oletetut tai toivotut tulokset ja
johtopäätökset.
Työpaja -esitys voidaan kirjoittaa suomen tai
englanninkielellä. Kirjoituskielen valinta
oletetaan ilmaisevan, että myös itse työpaja
symposiumin ohjelmassa pidetään kyseisellä
kielellä.
Työpajaehdotukset arvioi ja valitsee symposiumin ohjausryhmä.
Tärkeät päivämäärät
Call for Papers päättyy: 13. elokuuta
Ilmoitus hyväksymisestä: 17. syyskuuta
Valmiit esityksen tekstit: 7. lokakuuta
ReflekTori 2007 symposium: 3 - 4 joulukuuta
Esitysten kirjoitustekniset suositukset
Kaikki ReflekToriin hyväksytyt esitykset tulevat
tapahtumassa jaettavaan symposiumjulkaisuun ja
sen verkkoversioon. Valmiiden esitysten
kirjoitustekniset suositukset ja lähetysohjeet
tulossa kesäkuussa 2007.
Call for papers ohjelmatoimikunta
Lauri Malmi, TKK, ohjelmatoimikunnan puheenjohtaja
Anders Berglund, (CeTUSS) Uppsala University
Trond Clausen, (IEEE Nordic Education Chapter) Telemark University College
Mats Daniels, (IEEE Nordic Education Chapter, CeTUSS) Uppsala University
Arne Gjengedal, Tromsø University College
John Håkon Husøy, University of Stavanger
Åke Ingerman, Göteborg University and Chalmers University of Technology
Juha Jaako, Oulun yliopisto
Asko Karjalainen, Oulun yliopisto
Anette Kolmos, Aalborg University
Ari Korhonen, (IEEE Nordic Education Chapter) TKK
Veijo Meisalo, Helsingin yliopisto
Arnold Pears, (CeTUSS) Uppsala University
Patrik Scheinin, Helsingin yliopisto
Ari Sihvola, TKK
ReflekTori 2007 symposiumin ohjausryhmä
Anu Yanar (pj), projektipäällikkö, Opetuksen ja opiskelun tuki, TKK
Kalevi Ekman, vararehtori, TKK
Lauri Malmi, professori, TKK
Kai Zenger, opettava tutkija, TKK
Riitta Vänskä, Senior Manager, Education & Research Policy, Nokia
Kati Korhonen - Yrjänheikki, Tulevaisuudentutkija, TEK
Hannu Saarikangas, yksikönjohtaja, Koulutus- ja
teollisuuspoliittinen yksikkö, Insinööriliitto
Simo Lehto, projektipäällikkö, Stadia
Eeva Myller, koulutuspoliittinen sihteeri, TKY
Hanna Koskinen, hallituksen jäsen, SYL
Riikka Rissanen, koulutuspäällikkö, Opetuksen ja opiskelun tuki, TKK
Anna-Maija Ahonen, erikoissuunnittelija, Opetuksen ja opiskelun tuki, TKK
Symposiumin organisoinnista vastaa TKK:n Opetuksen ja opiskelun tuki
-- Ari archie Korhonen (Email: Ari.Korhonen_at_hut.fi) Tel: +358-44-519 6948 (mobile); +358-9-451 3387 (work) http://www.hut.fi/u/archie/Received on 2007-05-04 klo 16.59 EEST
Tämän arkiston loi hypermail 2.2.0 : 2007-05-04 klo 16.59 EEST