|
Viiteryhmät
Ohjelmoinnin
perusopetuksen verkosto on matemaattis-luonnontieteellisellä alalla toimiva yliopistoverkosto. Yliopistojen
tieteenalojen verkostot rakentavat jonkin tieteenalan tai
monitieteistä valtakunnallista toimintaverkkoa. Verkostojen sivuilta
löytyy tietoa mm. alan kursseista, tutkijakouluista ja ajankohtaisista
tapahtumista.
Verkosto toimii tiiviissä yhteistyössä Tietojenkäsittelytieteen Seuran piirissä
toimivan teemaryhmän Tietojenkäsittelytieteiden
opetuksen SIG kanssa. Teemaryhmän tavoitteena on tuoda yhteen alan
opettajia ja opetusteknologiasta kiinnostuneita
tutkijoita. Tarkoituksena on edistää mm. opettajien välistä
yhteistyötä, opetus- ja oppimateriaalien vaihtoa, opetuksen tueksi
kehitettyjen tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvien välineiden
käyttöönottoa sekä ottaa kantaa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin alan
opetukseen liittyviin kysymyksiin.
Suomessa verkosto ja SIG tekevät yhteistyötä LUMA-keskuksen kanssa. Valtakunnallisen LUMA-keskuksen tarkoituksena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla varhaiskasvatuksesta yliopistoon sekä edistää alan harrastuneisuutta.
Kansainvälisellä tasolla monilla verkostoon kuuluvilla tutkijoilla
ja tutkimusryhmillä on yhteistyötä ACM/SIGCSE:n (Association for Computing
Machinery/Special Interest Group on Computer Science Education)
kanssa. SIGCSE tarjoaa keskustelufoorumin alan opettajille ja
tutkijoille, jossa voi vaihtaa ajatuksia ohjelmistojen ja koulutuksen
kehittämisestä, kursseista, koulutusohjelmista sekä muista
elementeistä, jotka liittyvät tietojenkäsittelytieteiden opettamiseen
ja pedagogiikkaan. Lisäksi verkostolla on aktiivinen rooli mm. AlgoViz-projektissa, jonka tavoitteena
on kerätä yhteen algoritmivisualisaation tutkijoita ja
visualisointivälineiden käyttäjiä ympäri maailmaa.
Yksittäisiä välineitä
Seuraavassa on linkkejä erityisesti tietojenkäsittelytieteiden
opetuksen tueksi kehitettyihin järjestelmiin. Lista ei ole
kattava. Lista siirretään tulevaisuudessa Verkoston
Wikiin, joten lisäykset ja päivitykset kannattaa tehdä suoraan
sinne. Osa välineistä on esitelty verkoston seminaareissa ja koottu
USB-tikulle. Tikun sisältö on
päivitettävissä verkosta.
- ACE on kääntäjiin
liittyvien tehtävien automaattiseen arviointiin kehitetty työkalu. ACE
tarjoaa opiskelijoille graafisen käyttöliittymän tehtävien
tekemiseen. Tehtävät liittyvät äärellisiin automaatteihin sekä LL- ja
LR-jäsentäjiin.
- BOSS OnLine
Submission System - The University of Warwickissa kehitetty ohjelmointitehtävien
automaattiseen tarkastamiseen tarkoitettu järjestelmä.
- Buenos ja YAMS:
Buenos on pieni käyttöjärjestelmärunko, jota voidaan käyttää
harjoitustyöpohjana käyttöjärjestelmäkurssilla. Buenosta ajetaan
simulaattorissa nimeltä YAMS, joka simuloi MIPS32 CPU:ta. YAMS simuloi
myös joitakin yksinkertaisia laitteita.
- CourseMarker on
Ceilidh-järjestelmän uusin versio ja tarkoitettu automaattiseen
tarkastamiseen ohjelmointikursseilla. Järjestelmää kehittää
Nottinghamin yliopistossa toimiva Learning Technology
Research group.
- Formulaattori. Valitse autoosi
paras mahdollinen paristo ja voita! Lyö vetoa autosi puolesta. Kauden
parhaat vedonlyöjät pääsevät listalle.
- Goblin on Teknillisen
korkeakoulun Automaation tietotekniikan laboratoriossa kehitetty
kurssinhallintajärjestelmä ohjelmoinnin perusopetuksen avuksi.
- Japroch on ohjelma, jonka avulla
voidaan tarkistaa ohjelmien tyylejä. Japroch ohjelma näyttää
visuaalisesti havaitut virheet. Lisäksi tarkistettavat määritykset
ovat helposti konfiguroitavissa.
- Javala on Tampereen teknillisessä yliopistossa kehitetty
avoin oppimisympäristö Java-ohjelmointikielen opiskeluun.
- Jeliot 3 on Java
ohjelmien visualisointiin tarkoitettu työkalu, jolla opettaja ja
opiskelijat voivat seurata ohjelman toimintaa. Jeliotia voidaan
käyttää ohjelmoinnin alkeiden kurssilla esittelemään ohjelmoinnin
keskeisiä käsitteitä esim. silmukoita ja ehtolauseita. Lisäksi Jeliot
visualisoi olio-ohjelmoinnin keskeisiä käsitteitä kuten luokkia,
olioita ja muodostimia, mikä helpottaa näiden käsitteiden
konkretisointia. Jeliotia voidaan myös käyttää BlueJ:n kanssa yhdessä
omana laajennuksenaan. Yhteyshenkilö: niko myller at cs joensuu fi.
- Korostustyökalulla
voidaan Java-ohjelmista korostaa osia, joilla on joko semanttinen tai
syntaksinen merkitys. Korostustyökalulla voidaan korostaa
visuaalisesti erilaisia osia, ja näin voidaan auttaa opiskelijaa
ymmärtämään ja oppimaan ohjelmoinnin peruskäsitteitä paremmin.
- MatrixPro
on alustariippumaton algoritmisimulaatioympäristö itseopiskeluun ja
luentokäyttöön. Järjestelmällä voidaan tuottaa algoritmianimaatioita
kirjoittamatta lainkaan ohjelmakoodia. Se mahdollistaa valmiiden
tietorakenteiden (taulukot, linkitetyt listat, puut ja verkot) ja
niiden yhdisteiden manipuloinnin graafisessa muodossa. Järjestelmässä
on valmiita toteutuksia myös eräille abstraketeille tietotyypeille,
kuten perustietorakenteille (pino, jono), hakurakenteille ja
prioriteettijonoille.
-
Olio-ohjelmien metafora-pohjainen animointi havainnollistaa
olio-ohjelmoinnin käsitteitä opiskelijoille tuttujen metaforien avulla
ja helpottaa siten näiden käsitteiden keskinäisten suhteiden
hahmottamista. Ensimmäinen animaatio valmistui kesällä 2006 ja muut
olio-ohjelmoinnin perusopetuksessa tarvittavat animaatiot on tarkoitus
saada valmiiksi vuoden 2006 aikana.
- Pistari
on leikkimielinen tietorakenteisiin ja algoritmeihin liittyvä
tietovisailu. Peli esittää kysymyksen ja siihen neljä
vastausvaihtoehtoa. Tehtävänä on valita vaihtoehdoista se, joka on
oikein. Pelin läpäiseminen kokonaan edellyttää oikeata vastausta 25
kysymykseen. Yksikin väärä vastaus ja peli päättyy heti. Onneksi
pelissä on käytettävissä oljenkorsia, joilla voi poistaa kaksi väärää
vaihtoehtoa, kysyä vihjettä tai hypätä kysymyksen yli. Peliä pelataan
Älypää Oy:n kehittämällä
sovelluksella, joka käyttää Flash-tekniikkaa.
- PlanAni
on muuttujien rooleille perustuva ohjelma-animaattori, jonka käytön on
havaittu parantavan ohjelmoinnin oppimistuloksia
merkittävästi. PlanAni antaa ohjelmien suoritukselle konkreettisen
mallin ja tuo esiin muuttujien merkityksen ohjelmien syvärakenteen
muodostajina. PlanAnin avulla opettaja voi syventää opiskelijoiden
ohjelmointitietämystä, joka edesauttaa sujuvan ohjelmointitaidon
kehittymistä. PlanAnin jakeluversiossa on valmiina ohjelmoinnin
alkeisopetukseen sopiva joukko Java-, C-, Python- ja Pascal-kielisten
ohjelmien animaatioita. Uusien animaatioiden lisääminen on myös
mahdollista.
- RAIPPA on järjestelmä joka esittää ja tarkistaa
laboratorioharjoitusten lyhyitä esitehtäviä, neuvoo opiskelijaa ja
tilastoi opiskelijan suorituksen. RAIPPA on ollut koekäytössä Oulun
Yliopistossa tietokonetekniikan kurssilla kahtena viime vuonna.
- Rubyric on
rubriikkeihin perustuva arviointityökalu. Arvioijat hyödyntävät etukäteen
kirjoitettuja palautefraaseja palautetta laatiessaan, joka nopeuttaa
palautteen antamista koska kaikkea palautetta ei tarvitse kirjoittaa
käsin. Se myös mahdollistaa yhdenmukaisen arvioinnin eri arvioijien
välillä, koska palautukset arvioidaan samojen etukäteen määriteltyjen
arviointikriteerien mukaisesti.
- Scheme-robo on
automaattinen arviointityökalu ohjelmointitehtäville. Järjestelmä on
toteutettu Schemellä. Se on tarkoitettu ohjelmointikursseille, joissa
opiskelijat toteuttavat monta pientä ohjelmaa Schemellä.
- Style++ on TTY:n
ohjelmistotekniikan laitokselle rakennettu C++ tyylianalysaattori.
Analysointi perustuu TTY:n Ohjelmistotekniikan
laitoksen tyylioppaaseen.
- Titokone
on symbolisella konekielellä kirjoitettujen ohjelmien kääntämiseen ja
suorittamiseen tarkoitettu ohjelmisto ttk-91
-tietokoneelle. Ohjelmistoon sisältyy ohjelmistonkehitysympäristö ja
suorituksen simulaattori ja animaattori. Titokoneen päälle on
rakennettu ympäristö (TitoTrainer), jonka avulla voidaan luoda ja
toteuttaa automaattisisesti Titokoneen avulla tarkistettavia ohjelmia.
- TRAKLA2 on
verkkopohjainen oppimisympäristö, joka mahdollistaa
algoritmisimulaatioon perustuvien tehtävien jakelun, automaattisen
tarkastamisen ja palautteen opiskelijalle, mallivastausten tarkastelun
algoritmianimaationa sekä pistekirjanpidon kurssilla. Java-appletissa
ratkottavat tehtävät ovat opiskelijakohtaisia ja niistä on tarjolla
myös paikalliset versiot, joita voidaan hyödyntää ilman
verkkoyhteyttä. Tällä hetkellä tehtävävalikoimassa on tehtäviä
perusalgoritmeista, järjestämisalgoritmeista, verkkoalgoritmeista,
hakurakenteista, prioriteettijonoista sekä hajautuksesta.
Yhteyshenkilö: ari korhonen at tkk fi.
- Tutnew on
dynaamisen muistinhallinan testauskirjasto C++-kieltä varten. Sitä
käytetään Tampereen teknillisellä korkeakoululla useilla kursseilla.
- Ville on
ohjelmakokonaisuus, jonka avulla loppukäyttäjät voivat tarkastella
ohjelman suoritusta askel kerrallaan. Lisäksi se on työkalu, jonka
avulla tällaisia esimerkkejä voidaan helposti tuottaa. Kantavana
ideana on helpottaa ohjelmoinnin alkeiden opiskelua, ja esimerkiksi
sellaisten käsitteiden kuin muuttujat, taulukot, aliohjelmat,
peräkkäisyys ja rekursio ymmärtämistä; esitysten tarkoituksena on myös
auttaa ymmärtämään ohjelman suorituksen riippumattomuus käytettävästä
kielestä, ja edelleen luoda silta Java- ja pseudokielen välille.
Tutkimusryhmien, projektien ja hankkeiden sivustoja
- AlgoViz project, Virginia Tech,
on algoritmien havainnollistamisvälineiden levittämiseen keskittyvä projekti, joka ylläpitää
Wikiä, SVN:ää ja keskustelufoorumeja, joiden tavoitteena on edesauttaa välineiden käyttöönottoa.
- CogLab
on Joensuun yliopistossa toimiva Kognitiolaboratorio, joka tarjoaa
välineet ohjelmoinnin psykologian, käytettävyyden ja kognitiotieteen
tutkimukselle.
- Computer
Science Education Research Group on tutkimusryhmä, jota
koordinoidaan TKK:n Ohjelmistotekniikan laboratoriosta. Se kokoaa
yhteen opettajia, tutkijoita ja asiantuntijoita tietotekniikan
ja kasvatustieteen alueilta.
- Edge on Tampereen teknillisessä
korkeakoulussa toimiva ryhmä opettajia, jotka ovat kiinnostuneet
kehittämään omaa opetustaan. Sivuilta löytyy luettelo heidän
kehittämistään työkaluista ja niiden ylläpitäjistä.
- EdTech-tutkimusryhmä Joensuun Yliopistosta on
keskittynyt opetusteknologian ja tietojenkäsittelyn opetuksen
tutkimukseen ja opetukseen.
- i3GO on Oulun
yliopistossa toimiva tutkimusryhmä, joka kehittää ja tekee tunnetuksi
edistyneitä ohjelmistotarkastuksen menetelmiä ja työkaluja.
- Learning Technology
Research group on Nottinghamin yliopistossa toimiva tutkimusryhmä, joka kehittää
mm. CourseMarker-järjestelmää.
- Ohjelmia - Jyväskylän yliopistossa
kehitettyjä vapaaseen jakeluun tarkoitettuja ohjelmia.
- OTE - Opintojen tukeminen ja opetuksen kehittäminen opintopolun eri vaiheissa -hanke
- The Roles of
Variables Home Page esittelee Joensuun yliopistossa toimivan
muuttujien rooleja tutkivan ryhmän tuloksia, joita voidaan hyödyntää
mm. ohjelmoinnin opettamisessa.
- SVG - Software
Visualization Group on TKK:lla toimiva ohjelmistojen
havainnollistamiseen erikoistunut tutkimusryhmä. Sen sivuilta löytyy
linkkejä jo edelläkin mainittuihin TKK:n projekteihin sekä eräisiin
muihin hankkeisiin.
- Turun yliopiston ohjelmoinnin perusopetuksen verkostohankkeen www-sivusto, jossa lyhyet kuvaukset siellä toteutetuista työkaluista.
Muita linkkejä
- CodeWitz-projektin tavoitteena on
suunnitella, tuottaa ja evaluoida havaintomateriaalia ohjelmoinnin opetuksen tueksi.
Kyseessä on Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoima hanke.
- Data Structure
And Algorithm Visualizations Wiki sisältää luettelon yksittäisistä
algoritmivisualisaatioista (tällä hetkellä noin 350 kpl),
kirjallisuusluettelon sekä sekalaisen joukon muuta tietoa ja
resursseja.
- Ohjelmistotekniikan
opetuksen työkalut - Tampereen teknillisen korkeakoulun sivuilta
löytyvä lista erilaisista työkaluista.
- SIGCSE Education
Links on kokoelma verkkomateriaaleja, joita ovat olleet toteuttamassa SIGCSE:n jäsenet. Materiaalit on tarkoitettu tietotekniikan opetuskäyttöön.
- Suomen virtuaaliyliopiston sivuilla on tietoa myös muista SVY:n verkostohankkeista.
- Verkko-opetuksen
laatukäsikirja on työkalu verkko-opetuksen laadun kehittämiseen. Se
antaa kokonaiskuvan verkko-opetuksen laadunhallinnasta ja tekee
laatutyön sisältöjä ja menetelmiä tunnetuksi.
Laatukäsikirja sisältää pohdittavia kysymyksiä verkko-opetuksen laadunhallinnasta sekä erilaisia tarkistuslistoja, kriteereitä ja prosessikuvausesimerkkejä omassa laatutyössä hyödynnettäväksi.
- Viope Solutions Oy on
ohjelmoinnin verkko-opetusvälineiden kehittämiseen erikoistunut
yritys.
- Älypää Oy on suomalainen
viihde- ja koulutusalan ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut yritys.
- By The Mark Oy on
suomalainen ohjelmistoyritys, joka kehittää ja tarjoaa innovatiivisia palveluita
ohjelmoinnin oppimiseen, opettamiseen ja osaamisen automaattiseen
arviointiin.
|